Разработка и создание интернет магазина Joomla

آمار بازدید سایت

865643
امروز
کل بازدیدها
175
865643

آی پی شما: 18.220.106.241

 

اسمز مستقیم (Forwarded Osmosis)
اسمز مستقیم فرآیندی اسمزی است که همچون اسمز معکوس از یک غشای نیمه تراوا برای جداسازی آب از آلودگی های محلول در آن استفاده می کند. نیروی محرک این جداسازی، یک اختلاف فشار اسمزی است که در طی آن با استفاده از محلول محرکی با غلظت بالا، یک جریان شبکه ای آب، در مسیر ممبران وادار به حرکت به درون محلول محرک می شود و بدین ترتیب، آب خوراک را به طرز مطلوبی از آلاینده های آن جدا می سازد. در مقابل، فرآیند اسمز مستقیم از فشار هیدرولیکی به عنوان نیروی محرک برای جداسازی استفاده می کند، که به خنثی کردن اختلاف فشار اسمزی کمک می کند، چرا که در غیر این صورت، اختلاف فشار اسمزی در آن، منجر به انتشار آب تصفیه شده به سمت آب خوراک می شود. از این رو اسمز معکوس در مقایسه با اسمز مستقیم به انرژی بسیار بیشتری نیاز دارد.
ساده ترین معادله ای که رابطه بین فشار اسمزی و هیدرولیکی و شار آب را توصیف می کند، به شرح ذیل است:  (?w = A (Δπ - ΔP

در این معادله، ?w شار آب، A نفوذپذیری هیدرولیکی ممبران، Δπ اختلاف فشار اسمزی در دو سمت ممبران و ΔP اختلاف فشار هیدرواستاتیکی (مقادیر منفی ?w که نشان دهنده جریان اسمز معکوس می باشد) است. مدل سازی این رابطه در عمل پیچیده تر از چیزی است که این معادله نشان می دهد. چرا که جریان آب به عوامل مختلفی همچون ممبران، خوراک، ویژگی های محلول محرک و همچنین دینامیک مایعِ درون فرآیند بستگی دارد.
شار ماده حل شونده Js را می توان بنا بر قانون فیک (Fick) به این ترتیب مدل سازی کرد:  Js = BΔc

در این معادله، B ضریب نفوذپذیری مادۀ حل شونده و Δc دیفرانسیل اختلاف غلظت غشا برای مادۀ حل شونده است. این معادله به وضوح نشان می دهد که یک ماده حل شونده از منطقه با غلظت بالا به منطقه با غلظت پایین می رود. این یک پدیده معروف در اسمز معکوس است که در آن ماده حل شونده از آب خوراک به سمت آب تولیدی می رود. اما در مورد اسمز مستقیم وضعیت بسیار پیچیده تر است. طراح , سازنده و مجری , سیستم های تصفیه آب و فاضلاب , تاسیسات مکانیکی , برقی , ابنیه ، آب شیرین کن ، آبشیرین کن
در فرآیندهای اسمز مستقیم ممکن است انتشار آب، بسته به ترکیب محلول محرک و آب خوراک در هر دو جهت رخ دهد. اسمز مستقیم دو کار انجام می دهد: مواد حل شده در محلول محرک ممکن است به سمت محلول خوراک، و مواد حل شده در محلول خوراک ممکن است به سمت محلول محرک انتشار یابند. واضح است که این پدیده ها در انتخاب محلول محرک برای هر نوع خاص از فرآیند اسمز مستقیم بی تآثیر نیستند. به عنوان مثال کاهش محلول محرک ممکن است بر محلول خوراک اثر بگذارد؛ دلیل آن هم ممکن است مسائل زیست محیطی یا آلودگی جریان خوراک باشد، مثل همان چیزی که درون بیوراکتوهای غشایی اسمزی رخ می دهد.
تفاوت دیگری که بین اسمز معکوس و اسمز مستقیم وجود دارد این است که آب تصفیه حاصل از یک فرآیند اسمز معکوس در بیشتر مواقع، تازه و آماده استفاده است. اما در اسمز مستقیم، این طور نیست. جدا بودن ممبران های اسمز مستقیم در حقیقت منجر به مبادله ای بین مواد حل شده در محلول خوراک و محلول محرک می شود. بسته به میزان غلظت مواد حل شده در خوراک (که غلظت لازم برای ماده حل شده درون محلول محرک را تعیین می کند) و هدف استفاده از محصول فرآیند اسمز مستقیم، ممکن است به مرحله دیگری نیاز نباشد. آب شیرین کن ، ابشیرین کن ، آبشیرینکن ، آب شیرینکن
فرآیند اسمز مستقیم به اسمز نیز معروف است و بعضی شرکت ها آن را به اصطلاح خود Engineered Osmosis و  Manipulated Osmosis نام گذاری کرده اند.

کاربردهای فرایند غشایی اسمز مستقیم بهینه ساز ، تصفیه فاضلاب ، پکیج تصفیه ، مواد شیمیایی ، ممبران ، خرید آبشیرین کن
آدمی همواره برای چیره شدن بر چالش های جدید دست به خلاقیت، نوآوری و به کارگیری روش های جدید زده است. فرایند اسمز فرایندی برگرفته از طبیعت است که گیاهان، جانوران و حتی یاخته های بدن انسان از آن بهره می گیرند. در کاربرد صنعتی این روش از یک غشای نیمه تراوا که تنها توانایی عبور حلال (آب) را دارد استفاده و نیرو محرکه آن از تفاضل اختلاف فشار اسمزی و اختلاف فشار هیدرو لیکی برآورد می شود. بسته به اینکه کدام اختلاف فشار بیشتر باشد یا فشار هیدرولیکی ( فشار خارجی) به محلول کدام سمت غشا وارد می شود ، این روش خود به چهار فرایند تقسیم می شود:
اسمز مستقیم یا پیشرو (FO) : اختلاف فشار خارجی در این فرایند ناچیز یا صفر در نظر گرفته می شود و نیرومحرکه آن تنها اختلاف فشار اسمزی در دوطرف غشا است.
اسمز معکوس: در این روش اختلاف فشار خارجی بر اختلاف فشار اسمزی غلبه می کند و از این رو در جهت مخالف جریان در فرایند اسمز مستقیم جاری می شود.
اسمز با فشار تاخیری: (PRO) اگر اختلاف فشار اسمزی بر اختلاف فشار هیدرو لیکی غلبه کنند و بیشتر از این باشد، این فرایند ، اسمز با فشار تاخیری نامیده می شود.
اسمز با فشار افزوده: (PEO) در این فرایند نیز مانند روش اسمز مستقیم و اسمز با فشار تاخیری اختلاف فشار اسمزی از اختلاف فشار خارجی بیشتر است ولی در این فرایند P1 از P2 بیشتر است. ، قیمت آب شیرین کن، اسمز معکوس ، RO ، پکیج آب شیرین کن ، پکیج آبشیرین کن ، وسل ، غشای اسمز معکوس ، فیلتر ، آنتی اسکالانت
به مجموعه فرایندهای اسمز مستقیم، اسمز با فشار تاخیری و اسمز با فشار افزوده، فرایند های غشایی اسمز محور گفته می شود. این فرایند ها از توانایی های نهفته ای در کاربرد های گوناگون از جمله: نوشیدنی های اضطراری، تولید برق، بازیافت نفت، عملیات تولید تغلیظ سیال، نمک زدایی گرمایشی آب خوراک، جابجایی آب، نمک زدایی از آب برخوردار است. بیشترین سهم پژوهش های FO بر تولید انرژی متمرکز بوده است ولی با افزایش بهای حامل های انرژی ، نمک زدایی از آب دریا از طریق FO توجه زیادی را به خود جلب کرده است، زیرا عملیات FO در فشار و دمای پایین انجام می شود. بهره برداری آب شیرین کن ،

سامانه اسمز مستقیم دارای سه جزء عمده است: دستگاه آبشیرین کن ، تعمیرات ، قطعات یدکی ، قطعات یدکی آب شیرین کن ، قطعات یدکی آبشیرین کن
1) آب خوراک: که طی فرایند اسمز مستقیم میزان آب آن کاهش می یابد و غلیظ تر می شود.
2) محلول کشنده: این محلولی است که میزان شوری یا فشار اسمزی آن بیشتر از محلول آب خوراک است و باعث می شود به علت اختلاف فشار اسمزی، آب از درون غشا و از سمت محلول آب خوراک به سمت محلول کشنده تراوش کند. پمپ ، استیل داپلکس ، استیل سوپر داپلکس ، پمپ فشار بالا ، پمپ فشار قوی ، فید پمپ 
3) غشای اسمز مستقیم که خود از دو قسمت لایه فعال و لایه پشتیبان تشکیل شده است. کار اصلی غشا عبور دادن حداکثری آب از سمت محلول آب خوراک به سمت محلول کشنده و مخالفت از عبور با عبور حداقلی مواد حل شونده در محلول های دو طرف غشا به سمت مخالف است.  
در مقایسه با روش های سنتی فشار محور (FO) دارای برتری های ویژه ای از جمله: پس زنی بالای مواد محلول، رسوب گرفتگی کمتر غشا و مصرف انرژی کمتر است. به همین دلیل غشای FO توانایی بالایی برای جایگزینی با غشاهای فراصافش دارد که در حال حاضر در راکتور های زیستی غشایی به کار برده می شود.
به طور کلی کاربرد های FO در این نمودار نشان داده شده است: ، نوآوران ، نواوران ، تصفیه آب ، آب ، آب و صنعت

شرکت نوآوران آب و صنعت بهینه ساز با بکارگیری ده ها سال تجربه متخصصین حوزه تصفیه آب و فاضلاب، طراحی و ساخت انواع آب شیرین کن در مقیاس مختلف، بهینه سازی و افزایش راندمان واحدهای آبشیرین کن در حال کار، ساخت پکیج آب شیرین کن و تصفیه فاضلاب با بهره گیری از جدیدترین متد روز دنیا آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد.

گردآوری: واحد فنی و مهندسی شرکت نوآوران آب و صنعت بهینه ساز(nasb-co) شستشوی ممبران ، اولترافیلتراسیون ، UF ، دیسک فیلتر


مقالات مرتبط:

فرایند فوروارد اسمز در دستگاه های آب شیرین کن دستگاه آبشیرین کن 
ممبران ها و محلول های واسطه در FO آبشیرین کن فرایند تصفیه خانه آب
شست وشوی ممبران های سیستم اسمزمعکوس (CIP RO) دستگاه تصفیه آب و آبشیرین کن
تصفیه فاضلاب  مواد شیمیایی موردنیازدستگاه آب شیرین کن
تبدیل فاضلاب بهداشتی به آب شیرین در صنعت تصفیه فاضلاب تصفیه خانه فاضلاب
توسعه های نوین در صنعت آب شیرین کن فناوری نانو در دستگاه های آبشیرین کن
استانداردهای FDA و NSF در صنعت آب و فاضلاب حذف TDS در تصفیه آب وفاضلاب
دستگاه تصفیه آب کشاورزی اسمز معکوس
پکیج های تصفیه فاضلاب حذف نیترات از آب آشامیدنی
مواد آنتی اسکالانت در صنعت آبشیرین و تصفیه فاضلاب حذف فلزات سنگین در صنعت آب وفاضلاب
سیستم تلفیقی بیوراکتور بستر متحرک مجهز به جداکننده ی غشایی حذف آرسنیک در صنعت آبشیرین کن

 

 

logo-samandehi

پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳